Historie

2005

Skvělá návštěvnost prvního ročníku (88%) překvapila všechny, především však „konkurenci". Hlavní koncerty se konaly v prestižních centrech Rudolfinu a Obecním domě. Každý měl svůj vlastní název. Například jste mohli slyšet „Mozartovu noc", se sólisty ND v Praze, ČNSO dirigoval Libor Pešek. „Japonskou noc" dirigentka Tomomi Nishimoto, „Americkou noc" Paul Freeman, „Českou noc" Petr Altrichter. Vystoupili: houslisté Václav Hudeček a Oldřich Vlček, klavíristé Kemal Gekič, Leon Bates a Hideyo Harada, trumpetista Jan Hasenöhrl. Závěrečná „Italská noc" patřila Verdiho Rekviem, dirigoval Marcello Rota. Po některých koncertech si milovníci hudby mohli dál užívat do pozdní noci na jazzových večerech v Café Imperial. V rámci Prague Proms vystoupily jazzové špičky: Milan Svoboda, Emil Viklický, Tonya Graves a Jazz Efterrätt. Žánrový mix festivalu nenásilně doplnil koncert světové popové legendy, hitmakera Barryho Masona.

2006

Obdobně tomu bylo i v roce 2006. „Křižník Potěmkin" dirigoval Jan Chalupecký, „Noc stříbrného plátna" Marcello Rota, „Noc buernských zpěvů – Carminu Buranu" Germán Gutiérréz, „Noc na Broadwayi" Paul Freeman, „Noc ostrovů" Petr Altrichter, „Českou noc" Libor Pešek. „…Jestliže jsem loni konstatoval – napsal redaktor Vladimír Říha v Hudebních rozhledech 9/2006 – že první „zahřívací" ročník nového festivalu slibuje mnoho dobrého a určitě obohatí letní sezonu, pak po letošním druhém nemusím na tomto hodnocení nic měnit. Mezi 22. 6. a 16. 7. mělo pražské publikum a s ním mnoho zahraničních turistů, možnost zhlédnout devět koncertů ve Smetanově síni, několik jazzových večerů (Mlýnec a Akord) a dokonce barokní operu na lodi bří Formanů. Agentura ČNSO a dvě osobnosti za festivalem stojící, Jan Hasenöhrl a Libor Pešek, první organizačně i umělecky a druhá umělecky i zkušenostmi a znalostmi z londýnského originálu, jsou zárukou, že festival si udrží vysokou laťku i nadále...Sólisty druhého ročníku byli např.: Jiří Hurník–housle, Chris Brubeck–trombon, Simone Paulvell–soprán, Soloman Howard–bas, Marian Lapšanský–klavír, Tony Lakatos–saxofony. Výborné byly oba americké pěvecké sbory, po jejichž výkonech publikum dlouho aplaudovalo vestoje a vynucovalo si další a další přídavky…"

2007

Pro návštěvníky a obyvatele Prahy je v letním období stále populárnější festival Prague Proms, jehož třetí ročník představila agentura ČNSO. V období 10 – 29. 7. se konalo ve Smetanově síni OD a v jazzových klubech celkem 15 koncertů klasické, filmové a jazzové hudby. Účinkovali: Eva Urbanová, Ivan Moravec, Karel Růžička, Aleš Bárta, Otakar Brousek st., Highland Park High School Jazz Band, La Parada. Hlavním dirigentem festivalu byl opět Libor Pešek. Z nabitého programu jmenujme například „Zvířata na podiu" (dir. Marcello Rota), „Noc na výstavě" (dir. Andrea Morricone), nebo „Americkou noc" (dir. Laura Karpman a Jan Chalupecký). Lákavou událostí jistě byla i Noc ve ,,Versailles" – koncert Capelly Istropolitany v Trojském zámečku. Velice kladně přijatou novinkou bylo stupňovitě zvýšené hlediště Smetanovy síně.

„Festival Prague Proms si vede čím dál úspěšněji. K jeho cti budiž řečeno – napsala redaktorka Wanda Dobrovská (ČTK pro řadu deníků) – že třebaže se obrací především k návštěvníkům metropole, není turisticky sériový, nýbrž má svou osobitost a žádný takový bychom u nás nenašli ani v letních měsících, ani v běžném roce."

2008

IV. ročník PP nenechal nikoho na pochybách, že tu je plnohodnotný mezinárodní hudební festival s důrazem na slově mezinárodní. Šéfdirigent ČNSO Libor Pešek řídil zahajovací koncert, okořeněný tanečními kreacemi španělských tanečníků v kostýmech. Ital Marcello Rota uvedl melodie Hollywoodu, kdy dramaturgie vsadila na skutečná esa fimové hudby v kontrapunktu s režijním géniem. Paul Freeman dirigoval „Gospelovou noc" s americkým sborem, na „Japonské noci" se samozřejmě uvedli Japonci, dirigent Yuki Miyagi a klavíristka Yukari Haga. Václav Hudeček /PKO s lídrem Antonínem Hradilem/ představil účastníky svých kurzů Petra Matějáka a Jana Mráčka. "Jsou ohromně talentovaní a většinu českých houslových virtuózů dnes strčí do kapsy, jen se o nich moc neví. A budou to oni, kteří budou za naši republiku dobývat svět," řekl ČTK Hudeček. Ze Slovenska přijeli se svými sdruženími jazzmani Peter Lipa a pianista Ondrej Krajňák, z Ameriky kontrabasista George Mraz, ze Švédska trumpetista Lasse Lindgren, za Česko hráli jazzrocker Roman Dragoun, tradičně kytarista Lukáš Chejn s Jazz Efterrätt a trumpetista Jan Hasenöhrl s Bigbandem sv. Blažeje. Kutnohorskou katedrálu sv. Barbory rozezněl varhaník Aleš Bárta a za lahůdku můžeme považovat vystoupení Epoque Quartet, nebo sopranistky Lívie Vénosové v Českém muzeu hudby. Nejsledovanějším bylo ovšem vystoupení německé zpěvačky Ute Lemper /ČNSO pod taktovkou Rastislava Štúra/ v „Nuit de la Chanson", která ohromila obrovským nasazením a přispůsobilostí rozdílným žánrům v písních, které si ve třech jazycích sama uváděla. „Straussova noc" byla ozdobena fenomenálním uměním hornisty Radka Baboráka /ČNSO dirigoval Petr Altrichter/. „Lepší spojení atmosféry a umělecké úrovně si závěrečný koncert Prague Proms nemohl přát." napsal redaktor Jindřich Bálek.

2009

Dvořákova noc s Českým národním symfonickým orchestrem otevřela pátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms 2009. Dvořákova noc byla první ze sedmi „velkých" koncertů Prague Proms. Mezi hvězdy pátého ročníku patřila norská jazzová zpěvačka Silje Nergaard, britský tenorista Paul Potts, jazzman Randy Brecker či Liam Teague, který zahrál na u nás neznámý steelpan. Špičkoví byli ale i domácí interpreti: klavíristka Jitka Čechová, varhaník Jaroslav Tůma nebo bratři Ebenové.

Zaplněná Smetanova síň Obecního domu ve stoje aplaudovala při obou vystoupeních anglického tenoristy Paula Pottse. V rámci festivalu Prague Proms jedna z jeho největších hvězd za doprovodu Českého národního symfonického orchestru představila především skladby ze svých dvou alb One Chance a Passione.
Dirigent Carl Davis a zpěvačka Mary Carewe uvedli ve Smetanově síni Obecního domu spolu s Českým národním symfonickým orchestrem Noc s Jamesem Bondem, kterou úspěšně provádějí po celém světě a stejný program také natočili společně s londýnským Royal Philharmonic Orchestra.

Velkolepý multimediální koncert připravil festival Prague Proms pro své návštěvníky na závěrečný večer. Český národní symfonický orchestr provedl za řízení Libora Peška suitu Gustava Holsta Planety. Další dimenzi dodala tomuto malebnému dílu animace promítaná nad hlavami hráčů. Astronom José Salgado sestavil své nápadité video ze starých rytin, nejmodernějších vizualizací vesmírných těles i autentických záběrů pořízených sondami. Fascinující exploze barev a závratný let vesmírem zapůsobily ohromujícím dojmem, který podpořil opulentní zvuk orchestru. Liboru Peškovi se podařilo synchronizovat partituru s obrazy a tak podtrhnout jejich vyznění. Zázrak, který máme nad hlavou a o němž málokdy přemýšlíme, se najednou zdál na dosah ruky. Lepší závěr si Prague Proms 2009 nemohly přát.

2010

Přímo do očí bijící neuvěřitelně veliká návštěvnost VI. ročníku Prague Proms. Když uvážíme, že bylo opravdové léto, čas dovolených a prázdnin a v televizi finále Mistrovství světa v kopané. Vyprodány byly i koncerty komorní a jazzové, např v Českém muzeu hudby, Jazz Docku či v Kutné Hoře. Dramaturgie vsadila na „populár" jež reprezentovali sólisté typu amerického saxofonisty Erica Marienthala a australského trumpetisty Jamese Morrisona, Hollywoodská noc a podvakráte Noc Beatles. Ovšem koncerty s hudbou Gustava Mahlera a Giuseppe Verdiho byly vyprodány stejně tak.

Nabízí se otázka, jestli je náš festival již natolik v povědomí hudbymilné veřejnosti, že si můžeme dovolit experimentovat i s vážnou hudbou moderní, nebo zůstaneme u tohoto modelu, protože například studnice hudby filmové zdá se nevyčerpatelná. Proložená jazzem, klasikou a sólisty operními se potom může našim posluchačům prezentovat dalších sto let, jako je tomu v případě našeho slavného „kmotra" BBC Proms v Británii.

2011

Záběr sedmého ročníku festivalu Prague Proms umožnil zájemcům různých chutí, názorů, vkusu i pohledů na hudbu najít si ten svůj koncert. Vedle čisté klasiky, jakou předvedli dirigenti Libor Pešek, Ignat Solženicyn nebo André Thomas, Jan Tříska v roli vypravěče, houslistka Alena Baeva, sopranistka Marcía Porter, tenorista Riccardo Botta, basista Ondrej Mráz, varhanice Kateřina Chroboková, trumpetista Guy Touvron a další komorní hudebníci (Smetanovo trio a Golias Orchestra), se postavili třeba ze zcela druhé strany popjazzoví Level 42. Nebo špičkoví jazzmani Terence Blanchard, Bobby Shew či domácí Bigband sv. Blažeje a Jazz Efterrätt. A také originální přehlídka mladého jazzu v rámci Prague Proms Open v Jazz Docku i zajímavé vystoupení obnovené kapely Vltava.

Věnovali jsme se tradičně filmové hudbě - nejprve Carl Davis vystřihl divácky velmi vděčnou Hollywwod Night s oscarovými melodiemi a pak ohromil hned dvěma koncerty filmový skladatel skladatelů - Ennio Morricone. Obří americko-evropské sbory zazpívaly Bernsteina, Mozarta a přehlídku gospelů. Nesmíme ovšem zapomenout na Kühnův smíšený sbor a Český filharmonický sbor Brno se svými mistry, Markem Vorlíčkem a Petrem Fialou..

Vším se jako zkušená, plná, vytříbená, precizní a strhující červená nit táhl Český národní symfonický orchestr, na jehož půdě Prague Proms vznikly a který většinu koncertů doprovodil. Bylo plno, média se mohla přetrhnout a my máme radost, která povede logicky ke snaze připravit další, již osmý ročník, ještě lepší.

2012

Osmý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms byl plný úspěšných premiér. Otevřela ho světová premiéra skladby amerického autora a trumpetisty Nicholase Paytona, Black American Symphony, napsaná přímo pro festival, Český národní symfonický orchestr a jazzový kvartet. Bigband sv. Blažeje uvedl českou premiéru slavné New Orleans Suite Duka Ellingtona. Poprvé v Praze vystoupil nejúspěšnější světový jazzový zpěvák poslední dekády, Kurt Elling. Poprvé v České republice hrála venezuelská klavíristka, skvělá Gabriela Montero. A ČNSO vystoupil poprvé na otevřené scéně Václavského náměstí s programem Hollywood Night.

Byl to festival dalšího upevňování pozic. Citlivě zvolená dramaturgie představila zájemcům kvalitní, typicky letní repertoár. Od klasiky, přes jazz, hudbu filmovou i muzikálovou až po kubánské rytmy a zajímavě vybrané závěrečné árie světových oper. Kvalitní byla přehlídka mladých kapel na Prague Proms Jazz Dock Open i uvedení cenou Alfreda Radoka oceněného muzikálu brněnského divadla Husa na Provázku, Leoš aneb Tvá nejvěrnější.

Prague Proms nesporně patří do mapy vynikajících hudebních festivalů hlavního města Prahy. Které je za to ocenilo osobní záštitou primátora, pana Bohuslava Svobody. Letošní festival byl dalším krokem na cestě k největší a dramaturgicky špičkové události tuzemské letní festivalové scény.

2013

Prague Proms se devátým ročníkem opět posunuly dál.
Libor Pešek, šéfdirigent ČNSO a jedna z největších dirigentských osobností, oslavil v rámci festivalu své 80. narozeniny speciálním koncertem s překvapením. Tím byli mexický tenorista David Lomelí a naše mezzosopranistka Dagmar Pecková. V řadě jazzové exceloval trumpetista Wynton Marsalis a jeho Jazz At Lincoln Center Orchestra, jeden z nejlepších aktivních bigbandů světa.
Poprvé do Česka přijel americký jazzový zpěvák a kytarista John Pizzarelli se svým kvartetem.
Ve světové premiéře zazněla – za přítomnosti Zdeňka Svěráka a v režii Jana Svěráka – opereta Proso Járy Cimrmana. Po loňském úspěchu opět vystoupil rakouský dechový nářez Mnozil Brass s programem ke svým 20. narozeninám. Další jazzovou špičkovou sestavou byl Brecker Brothers Band Reunion.
Zářným hostem Prague Proms byl americký herec F. Murray Abraham, kterého známe především jako filmového Salieriho z Formanova Amadea. Zazpíval text „Poslední psí vůle” Eugena O'Neila v symfonii, kterou na tento námět napsal americký skladatel a dirigent našeho koncertu, Steven Mercurio.
Na velice oblíbeném a tudíž očekávaném Hollywood meets Barrandov se objevila jediná česká nositelka Oscara i Grammy zároveň, Markéta Irglová. S Albertem Černým zazpívali slavnou Falling Slowly i ukázku titulní hudby k připravované české fantasy Poslední z Aporveru.
Dále vystoupili Radůza, Libor Šmoldas pokřtil nové CD spolu se speciálním hostem, americkým saxofonistou Bobbym Watsonem. „Vzkazy z New Yorku” přivezl Karel Růžička Jr.
Festival otevřel 16. června Open Air – koncert na Václavském náměstí a uzavřelo 20. července v Obecním domě koncertní provedení Pucciniho Toscy se Stefannou Kybalovou v titulní roli. Český národní symfonický orchestr řídil Marcello Rota.
A ještě něco: Letos poprvé se Prague Proms soustředil převážně do dvou míst, která stojí přímo proti sobě v samém centru Prahy. Vedle tradičního Obecního domu je to i Hybernia Loop Jazz Club, místo pro jazzové koncerty a setkávání se muzikantů s diváky.
Festival navštívil s komorními projekty i další zajímavá místa – po jednom koncertu Dvořákovu síň Rudolfina, klub Jazz Republic, sál Martinů v Lichtenštejském paláci a Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře.
Nabitý program Prague Proms 2013 byl připraven nadchnout a pobavit své diváky a z ohlasů diváků i médií se zdá, že sen se stal skutečností.

2014

Pro jubilejní 10. ročník se pořadatelům podařilo sestavit opět unikátní a náročný program. Festival vychází především z klasické hudby, která byla prezentována na koncertech ČNSO, věnovaných smíšeným sborům a koncertnímu provedení Verdiho opery Traviata. Ať se již jednalo o gospelově zaměřené vystoupení afroamerického sboru Central State University Chorus Ohio nebo klasicky zaměřené Royal Scottish National Orchestra Chorus, vždy měly koncerty velký ohlas a výbornou návštěvnost. Osvědčené programy koncertů filmové hudby byly v letošním ročníku postaveny velmi atraktivně, a také divácky dobře přijaty. Poprvé v Česku měli diváci možnost slyšet filmové melodie z díla extravagantního tvůrce Tima Burtona, dokonce v podání jeho dvorního skladatele a zpěváka Dannyho Elfmana. Zcela vyprodaná Smetanova síň byla svědkem bouřlivých ovací nadšeného publika a někteří diváci se dokonce oblečením a visáží stylizovali do pitoreskních postaviček Burtonových filmů. Úspěch opravdu nevídaný. Filmová hudba byla dále zastoupena nejen na úvodním koncertu pod širým nebem na Václavském náměstí, ale i koncertem The Best of Hollywood Nights, který uvedl hudbu z  převážně oscarových filmů minulé dekády. Již tradičně zařazenou ukázkou záměru prolínání žánrů bylo tentokrát uvedení baletu v podání těch nejlepších – Daria Klimentová, sólistka Anglického národního baletu a její partner Vadim Muntagirov předvedli před vyprodaným auditoriem baletní exhibici z Labutího jezera, Louskáčka a Korzára. V první části programu excelovala norská houslová virtuózka Eldbjörg Hemsing. Z komorních formací pak jmenujme účinkování Tria La Musica v Lichtenštejnském paláci a varhaníka Aleše Bártu s houslistou Jakubem Junkem v Chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře.

Velmi pečlivě zvolený jazzový repertoár festivalu byl opět velmi úspěšný. Po vystoupení R&B zpěvačky Chiny Moses s Raphaelem Lemonnierem a kvartetu charismatického kytaristy Biréli Lagrena, to bylo zejména premiérové uvedení hudby Vince Mendozy, pod taktovkou samotného autora, provedené špičkovými instrumentalisty, saxofonistou Joem Lovanem, kytaristou Johnem Abercrombiem a doplněné trubkou Jana Hasenöhrla. Zajímavým oživením programu bylo zařazení slovenské skupiny Bratislava Hot Serenaders, která svým Hot & Sweet Jazz Music stylem připomněla Ameriku 20. a 30. let, stejně, jako poválečnou slovenskou hudební a taneční scénu. Vrchol jazzové části festivalu pak znamenal koncert světoznámé hvězdy Natalie Cole, doprovázené ČNSO ve zcela vyprodané Státní opeře. Jazzovou tvář festivalu doplnilo tucet koncertů různých, většinou tuzemských souborů, které se měly možnost prezentovat v prostorách The Loop Jazz Clubu přízemí Paláce Hybernia. Posezení u kávy nebo vína a poslech těchto koncertů se staly oblíbeným a častým cílem návštěvníkům centra večerní Prahy.

Festival nabídl celkem 29 koncertů, z toho bylo 10 významných a mezinárodně prestižních, 3 menší jazzové formace, 2 komorní koncerty a 14 jazzových nebo rockových klubových koncertů.

2015

Pro letošní ročník se pořadatelům podařilo sestavit opět unikátní a náročný program. Klasika byla prezentována na koncertech ČNSO, věnovaných zčásti opernímu zpěvu. Tak jsme měli možnost slyšet italské operní velikány v podání sopranistky Marie L. Borsi, ale také písně Berlioze a Mahlera zazpívané americkou mezzosopranistkou Chaazi Levicek. Tradičně oblíbená Carmina Burana zcela vyprodala Smetanovu síň, stejně jako další program operních árií, postavených na kvartetu velkých hlasů - sopranistka Anna Netrebko si přizvala Ekaterinu Gubanovu, Aleksandra Antonenka a Ildara Abdrazakova. Zcela jedinečně dopadlo premiérové uvedení živé hudby k videohrám. S použitím propracované propagační strategie se nakonec podařilo vyprodat karlínské Forum, když návštěvníky byli většinou mladší vyznavatelé počítačové techniky. Na plátně promítané momenty z nejznámějších videoher byly doplňovány slovem protagonisty tohoto projektu Tommy Tallaricem a jeho kytarovými vstupy, vše za doprovodu ČNSO. Technicky náročným byl koncert Disney Fantasia, který spojil prvky filmu a živé hudby. Kreslený film z produkce Disneyho studia z roku 1940, zrekonstruovaný v animaci do nejmodernější technické podoby, byl doprovázen Beethovenem, Stravinským, Čajkovským nebo Debussym tak, jak je kdysi vybral legendární dirigent Leopold Stokowski. Není divu, že byl velmi dobře přijat nejen dětskými posluchači. ČNSO s tímto programem v roce 2016 navštíví na měsíc východní pobřeží USA, od New Yorku po Miami.

Zajímavým počinem byl také koncert věnovaný největšímu americkému svátku – Dni nezávislosti, 4. července (1776). V téměř exklusivním americkém programu, provedeném ČNSO, zpíval americký sbor a koncert osobně zahájil velvyslanec USA Andrew H. Schapiro. Závěrečný koncert filmové hudby byl opět velmi atraktivní a poptávka dalece přesáhla počet míst ve Smetanově síni. Je zřejmé, že si tento žánr vydobyl své místo v programu již natrvalo a jeho popularita stále stoupá. Komorní svět hudby zastupovali American & International Young Orchestra ve Sladkovského sále Obecního domu, Jeremy Winston Chorale v kutnohorském Chrámu sv. Barbory a varhaník Jaroslav Tůma v pražském Týnském chrámu.

Jazzovému repertoár festivalu dominoval Bigband Buddyho Riche, který přivezl hvězdnou sestavu sólistů světového kalibru v čele s trumpetistou Bobby Shewem. Vysoce profesionální přístup takových veteránů, jako jsou Chuck Findley, Pat LaBarbera, Charles Owens, Andy Fusco, doplněných o vynikajícího Steva Smithe, stejně jako jejich vztah k českým kolegům, byl obdivuhodný a příkladný. Koncert navštívila řada známých osobností z hudební a zpěvácké scény. Podobně tomu bylo i u koncertu další hvězdné skupiny, kterým bylo vystoupení Christian McBride Trio. Sérii zahraničních jazzových souborů doplnil Chris Minh Doky se skupinou Nomads. Příznačné pro atmosféru těchto koncertů, naladění publika i výkony hudebníků je to, že se všichni chtějí do Prahy brzy vrátit. Tuzemskou jazzovou scénu pak na festivalu zastoupily skupiny AghaRTA Band a Jazz Efterrätt. S výjimkou Bigbandu, jehož obsazení si vynutilo větší prostor, se všechny jazzové koncerty odehrály v krásných klubových prostorách The Loop Jazz Clubu na Plovárně. Kořením festivalu byly i koncerty z ostatních žánrů, např. skupina Pragasón, jejíž sónové a salzové rytmy pravidelně přivábí temperamentní publikum, dále Michal Horáček & hosté nebo Kukulín s nestorem Janem Hrubým.